Ny bog indeholder en lang række beretninger fra chaufførernes ture - Foreningen Nordjysk Lastbil Nostalgi Hirtshals medvirker

HIRTSHALS: Bogen, Lastbilernes guldalder - beretninger fra førerhuset, giver en stemme til de mange danske chauffører, der engang kørte i hele Vest- og Østeuropa, Mellemøsten og mange andre steder. Deres oplevelser er lige så mange som antallet af chauffører, og beretningerne er lige så spændende, som de er forskelligartede.

Bogen indeholder 15 beretninger fra livet på landevejene. Blandt andet er det fortællingen om de to danske chauffører, som kørte 18 levende strudse fra Danmark til syd for Teheran i Iran i vinteren 2004. Transporten var ikke nem, og både strudse og chaufførerne måtte stå mange strabadser igennem, før de var fremme. Blandt andet frøs det 37 grader, da de kørte over Tahir-passet i Tyrkiet. Strudsene overlevede, og i kraft af de var de første, kom de til at udgøre grundstammen i den enorme strudsekødsproduktion, som i dag er verdens anden største.

Preben Jørgensen kørte meget på Østeuropa, og her var han flere gange ude for at se ind i et pistolløb. Det er også ham som formentlig har kørt Danmarks længste tur. Han var alene om det og turen tog seks uger og gik blandt andet til Almaty i Kasakhstan og retur via Tadsjikistan. Her var det ikke til at få kort, og da det var før GPS’ens tid, blev der kørt efter et gammeldags kompas. I alt endte turen med at blive over 14.000 kilometer lang.

Fra Hirtshals blev der kørt masser af fisk sydpå, og det var der gode penge i, og én af dem fra bogen beretter:

- Vi kørte så meget, at det ikke var sengetøjet vi led op”. Chaufførerne var vant til at blive stoppet af politiet, og faldt der ikke fisk af til ordensmagten eller til tolderne, kunne det medføre, at der pludselig var et problem med bilen eller med fragtpapirerne.

Kvindelige chauffører er der ikke mange af, men i bogen fortæller Torild Aasen om hvordan det var, at være kvindelig chauffør og køre til Iran og Irak. Som kvinde skulle hun være omtrent dobbelt så god som mændene for at blive accepteret, og det blev hun. Den dag Tjernobyl atomkraftværket sprang i luften var hun ikke langt derfra, og den hændelse markerede enden på livet som chauffør.

Andre har kørt lastbil i krigszoner, og i bogen er der beretninger fra tre chauffører, som kørte nødhjælp til de stridende parter i ex. Jugoslavien. En form for kørsel hvor der undertiden blev skudt på dem og hvor miner, granater, ødelagte byer og snigskytter var en del af hverdagen.

Men chaufførernes beretninger står ikke alene. Det hele er sat ind i en historisk såvel som en geografisk ramme, og de mange beretninger suppleres af de fotos chaufførerne tog dengang. Bogen fører også læseren fra erhvervets spæde begyndelse i årene efter Første Verdenskrig helt op til nutiden, og har et kik ind i branchens fremtid.

Lastbilernes guldalder - beretninger fra førerhuset, er også historien om, hvordan erhvervet som lastbilchauffør har ændret sig. For ganske få år siden var så godt samtlige lastbilchauffører danske. Sådan er ikke længere for i dag varetages jobbet for en stor dels vedkommende af chauffører fra andre EU-lande i lastbiler med udenlandske nummerplader.

Lastbilernes guldalder - beretninger fra førerhuset koster 268 kroner.

Udgiver er Motor Press Gellerupvej 55 D, 6800 Varde v. Jens Jessen. Telefon +45 20737471 jens.jessen@mail.dk

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...