12 millioner skal kickstarte den internationale nordjyske markedsføring, når grænserne igen åbner

KOMMUNEN: Corona-krisen har i særlig grad ramt turisme- og oplevelseserhvervene i Nordjylland.

Nedlukningen betyder, at gæsterne og omsætningen udebliver i turismevirksomhederne og de brancher, der understøtter den.

Hotellerne og restaurationer har stået tomme, attraktioner har udskudt sæson-start, mange bookinger er annulleret, nye bookinger er gået i stå og særligt de internationale gæster udebliver.

Det rammer særlig hårdt i Nordjylland, hvor omsætning og jobs i turismebranchen ud-gør en relativ større del af samfundsøkonomien end på landsplan.

Nu er der med forskellige initiativer en håndsrækning på vej til turismeerhvervet.

Bestyrelsesformand for Business Region North Denmark, borgmester Mogens Christen Gade ,er glad for at der med midler blandt andet fra Business Region North Denmark og kommunerne er udsigt til en håndsrækning til et erhverv, der har hårdt brug for positive nyheder.

- Før Corona-krisen kiggede vi tilbage på en rekordhøj vækst i nordjysk turisme i 2019. Væksten i nordjyske overnatninger lå 40 procent over landsgennemsnittet, og vi var på vej til at genetablere fortællingen om Nordjylland som det foretrukne besøgs- og feriemål.

- Desværre har krisen medført, at vi har fået armene ned igen.

- Hele branchen og følgeerhverv er ramt nu og her, og der vil gå en rum tid inden turismevirksomhederne igen er ovenpå.

- Derfor er det også været vigtigt, at vi gennem Business Region North Denmark og kommunerne kan fastholde og sikre en markedsføring, der kommer hele Nordjylland til gavn.

Konkret bliver der nu via en bevilling fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og de danske destinationer gennemført en national kampagne, der skal minde danskere om de danske destinationer, som oplagt feriemål.

Når de aktuelle indskrænkninger igen lempes, kan danske gæster i et vist omfang holde gang i erhvervet, men i Nordjylland kommer kun godt halvdelen af gæsterne fra Danmark.

Alene de tre nærmeste nærmarkeder: Tyskland, Norge og Sverige udgør med 3,3 mio. overnatninger samlet 40 procent af de årlige overnatninger i Nordjylland.

Parallelt med den nationale kampagne er Business Region North Denmark og de nordjyske destinationer klar til den internationale markedsføring via samarbejdet Fælles Vækst.

- Vi er klar med et beredskab og 12 millioner til en massiv markedsføring når grænserne igen åbner og med stærkt fokus på nærmarkederne Tyskland, Norge og Sverige.

- Vi skal være klar, når gæsterne for nærmarkederne igen får mulighed for at tage på ferie i Danmark.

- Vi kan i Nordjylland opnå en konkurrencefordel, når vi supplerer den nationale kickstart-kampagne med en ekstra boost af nordjysk markedsføring, understreger Gade.

Pengene udmøntes helt eller delvis, når grænserne lukkes op.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...