Formand for Hirtshals Turistforening, Laila Zielke, konstaterer, at en store skare frivillige er med til at skabe de gode oplevelser

HIRTSHALS: Dansk Kyst- og Naturturisme lavede i 2019 en gæstetilfredshedsanalyse for kommunen. I Hirtshals og Tversted blev i alt 301 personer interviewet. Analysen viser, at naturen og Vesterhavet stadig er det, som i høj grad trækker gæsterne hertil, og som de er særligt tilfredse med.

Det fortalte formand for Hirtshals Turistforening, Laila Zielke, på foreningens generalforsamling.

- Vi kan også se i analysen, at gæsterne føler sig meget velkomne i Hirtshals og Tversted. Det skyldes primært erhvervets fokus på høj gæsteservice, men det skyldes også lokalbefolkningen. Vi er stolte af vores område, og vi vil gerne have besøg og vise området frem. Ofte følger der en lun lokalfortælling med i købet.

Formanden tilføjede, at Hirtshals er kendt for at have mange frivillige, som samtidig er gode ambassadører.

- Gennem året trækker vi en stor veksel på vores mange lokale frivillige. Både til Naturmødet, Musik Under Trappen og Hirtshals Fiskefestival. De store events, som trækker mange gæster til Hirtshals, ville være svære at afvikle uden det store korps af frivillige, som stiller op. Andre gode eksempler er de frivillige ved Hirtshals Fyr og de gode folk i Hirtshals Museums have, som hvert år i juli summer af aktiviteter og hyggelig atmosfære, når lokale på Haveholdet og i Fiskekrogen sørger for en helt unik oplevelse for byens gæster.

Nyt initiativ

2019 var også året, hvor vi i Hirtshals Turistforening søsatte et nyt initiativ – erhvervsmøder.

- Formålet er at samle det lokale turismeerhverv og andre interessenter til fælles møder et par gange om året, for derved at skabe endnu tættere bånd og stærke samarbejder på tværs. Samtidig tager vi aktuelle emner op og inviterer forskellige indlægsholdere. Vi ser frem til det kommende erhvervsmøde torsdag den 30. april, hvor Jakob Kirkegaard fra Dansk Kyst- og Naturturisme vil komme og gradbøje gæstetilfredshedsanalysen. Hvad gør vi godt og hvor kan vi sætte ind? Og ikke mindst er der mulighed for at høre, hvad den nye direktør, Peter Krusborg forventer sig af”Destination Nordvestkysten.”

Travlt år på bureauet

2019 har været et både travlt år og godt år for Hirtshals Turistforening og på Hirtshals Turistbureau.

- Vores vigtigste opgaver er at drive turistbureau, feriehusudlejning og campingplads, samtidig med at vi skal arbejde tæt og konstruktivt med turismens interessenter med det formål at tiltrække flere gæster til området. Konklusionen herfra må være, at vi i 2019 har arbejdet hårdt og målrettet for at opfylde disse formål, lød det fra formanden.

Foreningen bidrager blandt andet med ressourcer i forbindelse med Naturmødet, Hirtshals Fiskefestival og Tornby Bjergelavs projekt med ny bådehal.

- Vi deltager i visionsmøder i Tversted, i områdefornyelsen her i byen og vi arrangerer Kunsthåndværkermarked til både jul og påske. Et af de seneste initiativer er et mere formaliseret samarbejde med Hirtshals Handel og Erhverv og Byforum Hirtshals. Det har resulteret i at vi tre partnere er enige om at samarbejde tæt om opgaver af fælles interesse

- Hirtshals Turistbureau, med Henriette Søttrup ved roret, har som altid serviceret byens mange gæster. Personalet på bureauet er de bedste ambassadører for lokalområdet og til at fremvise de mange muligheder, der er for at få unikke oplevelser og besøge vores seværdigheder, sagde Laila Zielke og fremhævede en stribe seværdige tilbud i lokalområdet.

I 2019 kunne Hirtshals fejre 100-års byjubilæum, og der var i den anledning gennem hele året mange og flotte arrangementer, som vi i høj grad var med til at profilere. Ikke mindst i forbindelse med Folkefesten den 22. juni, hvor Trappen blev indviet og Nordsøgarden gav en mindeværdig opvisning.

Formanden fremhævede Norsøen Oceanarium som Hirtshals største attraktion og fyrtårn i både nordjysk og dansk turisme. I 2019 havde oceanariet knap 200.000 besøgende.

Høje udlejningstal

Også i feriehusafdelingen har der været travlt, hvilket ses af udlejningstallene.

- Vi ligger samtidig foran på antal bookinger i forhold til samme tidspunkt sidste år. Med de positive strømninger der er i dansk turisme og med den usikkerhed, der på flere fronter gør sig gældende udenlands, så har vi stor tiltro til en fortsat vækst i overnatningstallene og dermed også behov for flere feriehuse i markedet. Qua det opsøgende arbejde, har vi flere huse på vej til udlejning, oplyste formanden.

- 2019 har også været et godt år for Hirtshals Camping og sæsonen 2020 tegner allerede tilfredsstillende, sagde Laila Zielke, der takkede forpagterne Conni og Jørgen Eriksen, der er væsentlig årsag til, at der igen i 2019 var en stigning i antal gæster.

- Samtidig ved vi, at I har fokus på at samarbejde på tværs - for eksempel med Tornby Camping, B&B by the Sea og andre lokale overnatningssteder. Et godt eksempel på, hvordan vi skaber lokal vækst – ved at stå sammen om god gæsteservice og ved at anbefale hinanden. Det gælder for øvrigt også visaversa.

Lokalguide fastholdes

I sin beretning kom formanden også inde på markedsføringindsatsen - både den digitale og den trykte.

Og Hirtshals-foreningen har i år for tredje år i træk produceret guiden ”Hirtshals – Tornby – Tversted”. I år i 45.000 eksemplarer, igen på tre sprog. Desuden findes guiden online som et bladrekatalog.

- Vi er overbeviste om at guiden endnu en gang vil være med til at trække mange gæster til området. bi

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...